Térinformatikai oktatássorozat indult a Lechnerben
QGIS alapok tervezőknek E-TÉR használathoz
Oktatássorozat indult a Lechner Tudásközpontban a település- és területrendezéssel foglalkozó tervezők számára, akik a hamarosan elkészülő E-TÉR szakrendszer felhasználói lesznek. A novemberig összesen hat alkalommal meghirdetett, egyenként kétnapos oktatás célja a tervezők felkészítése a térinformatikai alapismereteket is igénylő rendszer használatára, amely nagyban megkönnyíti majd a felhasználók munkáját.
Térinformatikai alapismeretek és gyakorlat elsajátítását segítő oktássorozat indult a Lechner Tudásközpontban. A kétnapos QGIS szoftverismeretet és a szoftverhasználati gyakorlatot adó képzésen a település- és területrendezésben dolgozó tervezők a Lechner Tudásközpont szakértő kollégái segítségével ismerkedhetnek meg a téradatszemlélettel és készülhetnek fel az E-TÉR használatára.
A hamarosan bevezetésre kerülő E-TÉR, azaz Elektronikus Térségi Tervezést Támogató Rendszer célja, hogy a településfejlesztés és -rendezés, valamint a területfejlesztés és -rendezés teljes folyamatát egy online platformon egységesítse. A képzéssorozatot pedig azért szervezte meg az E-TÉR-t fejlesztő Lechner Tudásközpont, hogy a szakrendszer bevezetésére a jövendőbeli felhasználók – tervezők, főépítészek, majd kormányhivatalok érintett dolgozói – előre felkészülhessenek egy, a rendszer használatához alkalmazható, téradatok kezelését segítő térinformatikai szoftver, a QGIS alaposabb megismerésével.
Az első alkalommal június végén, másodjára pedig július 24-én megrendezett képzési turnus első napján a résztvevők a téradatok formátumai és felhasználhatósága, valamint a vetületek szerepe és alkalmazhatósága mellett megismerkedhettek a QGIS programmal és a szoftver segítségével végezhető térinformatikai alapműveletekkel, majd a gyakorlati ismeretek elmélyítése végett a nap végén projektfeladatot is kaptak. Az oktatás második napján, az oktatók – akik a Lechner Tudásközpontban térinformatikusként dolgoznak – a résztvevőkkel közösen veszik górcső alá az elkészült projektfeladatokat. A nap az eredmények megbeszélésével és konzultációval zárul.
Az e-szemléletformáló oktatás a tervezők körében a digitális kompetenciák fejlesztése mellett a téradatszemlélet meghonosítására is törekszik.
Az E-TÉR három külön modulban valósítja majd meg a térségi tervezés támogatását: az egyeztető modul a térségi tervek társadalmi, illetve jogszabályban előírt egyeztetésében résztvevő szakigazgatási szervek hivatalos kommunikációját szolgálja ki elektronikus úton és a tervek társadalmasítását is segíti a véleményezés lehetőségével. A tájékoztató modul a döntéshozók és a nyilvánosság számára nyújt segítséget azáltal, hogy a területi és települési szabályozási információkat könnyen elérhetővé teszi, valamint térképen a telekre vonatkozó legfontosabb előírásokat közérthetően mutatja be. Az ország valamennyi területi- és településtervezési dokumentuma egyszerűen és gyorsan hozzáférhető lesz. A tervezői modul a tervek elkészítéséhez nyújt segítséget, egyrészt a település- és területrendezési tervek vektoros térképi rétegeinek szolgáltatásával, másrészt webes tervezői felület biztosításával. A három modulból álló rendszer várhatóan 2020-tól válik teljes egészében elérhetővé, azonban a tájékoztató modul térképes megjelenítő rendszere már most, az E-TÉR Tájékoztató modul Beta alkalmazás interaktív térképén megmutatja a Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési tervéről szóló törvény térképi mellékleteit.
A Magyar Építész Kamara által is meghirdetett oktatásra, melyhez az érdeklődők az erre a célra létrehozott weboldalon csatlakozhatnak, november végéig még további négy alkalommal kerül sor.
Az Elektronikus Térségi Tervezést Támogató Rendszer az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával, a KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00037 azonosítószámú, „3D alapú adat infrastruktúra kialakítása” című projekt keretében készül. A felkészítő oktatássorozat a Projekt szemléletformálási, digitális kompetenciák fejlesztésére irányuló koncepciójának keretében valósul meg.
Fotó: Biró Richárd, Makainé Vellai Viktória, Kis Ádám / Lechner Tudásközpont